Informacja prasowa
Warszawa, 12 października 2023 roku

  • W październiku działalność rozpoczęła Fundacja UNIQA, której fundatorem jest towarzystwo ubezpieczeniowe UNIQA
  • Fundacja będzie wspierać działania społeczne ubezpieczyciela i aktywnie działać przeciwko hejtowi w internecie

Co czwarty uczeń deklaruje, że czuje się źle z powodu tego, co się dzieje w sieci, a co trzecia ofiara hejtu w Internecie nie dzieli się z nikim swoimi przeżyciami – to wnioski płynące z „Raportu o cyberprzemocy w szkołach podstawowych – edycja 2022”, opracowanego przez UNIQA i Instytut Lema. W odpowiedzi na rosnącą skalę zjawiska, UNIQA wzmacnia swoje działania w tym zakresie.

– W UNIQA nieustannie dążymy do poprawy jakości życia, odpowiadając na konkretne problemy społeczne. Takim bez wątpienia jest zjawisko hejtu wśród młodych ludzi, czy ujmując to szerzej, kwestie związane z poczuciem bezpieczeństwa i ze zdrowiem psychicznym. Nie wyeliminujemy mowy nienawiści czy wynikających z niej zachowań, ale z pewnością możemy edukować w tym zakresie rodziców, nauczycieli oraz dzieci i młodzież, a przede wszystkim możemy wesprzeć osoby, których hejt dotyka. To zaangażowanie ważne jest także dla naszych pracowników, którzy mają w sobie ogromny pierwiastek społeczny i mogą oraz chcą razem z nami wspólnie oddziaływać na rzeczywistość – wyjaśnia Marcin Nedwidek, prezes zarządu UNIQA. 

Kwestię hejtu i jego konsekwencji ubezpieczyciel podnosi od kilku lat. Zaczął w 2020 roku od akcji „Masz moc na hejt”, a od 2022 roku współpracuje w tym zakresie z Instytutem Lema. W 2023 roku UNIQA rozpoczęła także współpracę z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. Od każdego sprzedanego ubezpieczenia szkolnego od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) firma przekazuje złotówkę na działalność telefonu zaufania prowadzonego przez organizację. 

Teraz ubezpieczyciel stawia kolejny krok w rozwoju swoich działań społecznych i powołuje fundację. Celem jej działania ma być edukacja w zakresie hejtu oraz wspieranie osób dotkniętych tym zjawiskiem, a także promocja zdrowia psychicznego . Na jej czele stanęła Karolina Rosińska, która dotychczas odpowiadała za działania społeczne ubezpieczyciela. 

– Dla osób doświadczających hejtu najgorsza jest samotność. Poczucie, że walczą z nim w pojedynkę. Dlatego musimy nauczyć się: dostrzegać hejt, rozmawiać o nim, szukać pomocy – ale też tej pomocy udzielać. W tym celu powołaliśmy do życia Fundację UNIQA, żeby razem wspierać walkę z hejtem – tłumaczy Karolina Rosińska, prezeska Fundacji UNIQA.

Zarząd fundacji uzupełnia troje menedżerów z UNIQA: Dorota Glamkowska, dyrektorka Departamentu Prawnego, Paweł Roszkowski, dyrektor Departamentu Zgodności i Standardów, oraz Adam Czekalski, menedżer Zespołu Podatków. Z kolei radę fundacji tworzą: Marcin Nedwidek, prezes zarządu UNIQA, oraz członkowie zarządu ubezpieczyciela: Piotr Lipa i Jakub Machnik.

Powołaniu fundacji towarzyszy premiera spotu społecznego, w którym UNIQA całą uwagę koncentruje na zjawisku hejtu. Emitowany w telewizji i Internecie spot powstał dzięki współpracy z cenionymi artystami młodego pokolenia: Sarą James, Igo i Locznikami. Źródłem inspiracji dla historii przedstawionej w spocie jest teledysk piosenki Igo „Better be alive”, która stanowi muzyczny motyw przewodni w kampanii. Polskie słowa napisał do niej sam Igo, a wykonuje ją w duecie z Sarą James. Duet taneczny Loczniki odpowiadał za choreografię do filmu, a Nicki jednocześnie odegrała rolę głównej bohaterki. Kampania powstała we współpracy z agencją reklamową PZL oraz z domem produkcyjnym Papaya. Reżyserem spotu jest Krzysztof Grajper. Za postprodukcję odpowiadał RIOdePost, za planowanie i zakup mediów: domy mediowe Arena (Havas Media) oraz Value Media.

Równolegle do sieci trafiły pierwsze odcinki nowego podcastu „HejtOff”, którego gospodarzem jest dziennikarz Kuba Wątor. Wśród pierwszych gości zaproszonych do studia znaleźli się Sara James z mamą Arletą Dancewicz, psycholożka i twórczyni „Instaporadni” Magdalena Chorzewska, oraz Przemysław Staroń, Nauczyciel Roku 2018, psycholog i edukator. Za koncept kreatywny i realizację materiałów do social mediów odpowiada agencja Buzzgrow.  

UNIQA od 2020 oferuje przy szkolnym ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) możliwość rozszerzenia jego zakresu o ochronę na wypadek hejtu w Internecie. Dzięki temu w razie naruszenia dobrego imienia lub prawa do prywatności ubezpieczonego w Internecie, będzie miał on możliwość skorzystania z pomocy prawnej, wsparcia specjalisty IT w zakresie usunięcia lub zatrzymania dostępu szkodliwych treści, oraz konsultacji z psychologiem, zarówno na odległość, jak i w placówce medycznej.